Du agerar som:

Barn som odlar på skolgården får starkare immunförsvar

17 mars 2023

Forskning visar att förskolebarn som får möjlighet att odla snabbt utvecklar ett starkare immunförsvar, vilket är kopplat till både mindre sjukdom och andra hälsotillstånd som allergier. Dessutom kommer barn och unga som odlar närmare naturen, mår bättre och känner glädje och stolthet.

Många barn växer upp i en urban miljö med hög hygienstandard och liten fysisk kontakt med naturen. Även allergiska sjukdomar ökar stadigt och i dag har fler än en tredjedel av alla barn i Sverige någon form av allergi. Samtidigt visar en finländsk studie att barn som regelbundet får komma i kontakt med mylla och växter snabbt stärker sitt immunförsvar. Studien visar dessutom att barnen även löper mindre risk att drabbas av allergier.

I studien anlade forskarna odlingslådor, gräsmattor och skogsbotten på en förskolas utegård. Efter bara en månad kunde de se att mikrobsammansättningen i barnens hy hade blivit mer mångsidig, vilket har viktiga funktioner för immunförsvaret. Även blodvärdena påverkades så att barnen löpte mindre risk att utveckla allergier, diabetes och celiaki (glutenintolerans). Forskarna jämförde med barn på flera andra förskolor och fann resultaten entydiga.

Hos barn som gick på förskolor där de vistades mycket ute i skogen kunde man se liknande positiva hälsofördelar, medan barn som inte hade tillgång till gröna gårdar hade en mindre mångsidig mikrobsammansättning.

Genom att odla med barn redan från tidig ålder får de alltså både leka och lära av naturen – samtidigt som de får ett starkare immunförsvar och bättre förutsättningar att hålla sig friska. Barn som mer sällan hålls hemma på grund av sjukdom och förkylningar får dessutom mindre avbrott i lärandet.

Vilken fantastisk potential som finns på Sveriges skolgårdar!

Om studien
I den studien ingick 75 barn i åldern 3–5 år på tio olika förskolor. Forskarna mätte hur deras mikrobsammansättning förändrades efter en månads regelbunden kontakt med växter och mylla. Resultaten jämfördes med två andra grupper, förskolebarn som inte hade tillgång till grönområden och plantering och förskolebarn som regelbundet vistas i skogen. Studien finns publicerad i Science Advances.